Bag enhver god beslutning, ligger et hav af overvejelser.
Derfor,
Vil jeg i det her indlæg drøfte nogle af de vigtigste overvejelser for jeres virksomhed, som ønsker at finansiere IT-udstyr på den mest optimale måde – for hvem gør ikke det?
En leasingkontrakt giver din virksomhed adgang til det nyeste IT-udstyr uden at skulle påvirke pengestrømmen besynderligt.
I stedet for at skulle købe de dyre aktiver på forhånd, kan du i stedet vælge at finansiere dem over en aftalt tidsramme og få øjeblikkelig adgang til aktiverne.
Det lyder jo som en nobrainer, men vi synes dog alligevel, at vi vil dele et par relevante faktorer som jeres virksomhed skal overveje inden beslutningen træffes.
1. Du SKAL overveje, om I har likviditet til at købe udstyret direkte?
Hos Collo sættes der stor pris på ærlighed og gennemsigtighed. Vi vil af den grund aldrig rådgive vores kunder at lease, hvis man vurderer, at der er tilstrækkeligt likviditet til at købe enhederne direkte.
Husk dog altid at overveje, hvad I ellers kunne have brugt pengene på.
Køber I eksempelvis IT-udstyr for 150.000 kr., så har I bundet likviditet i aktiver, som hurtigt mister værdi og som ikke giver direkte økonomisk målbar gevinst.
Min pointe er, at de 150.000 kr. alternativt kunne være 6000 kr. om måneden i leasingydelse, hvilket efterlader likviditet der kan bruges på aktiviteter, der fremmer din virksomheds kerneforretning.
2. Hvor længe skal du bruge enhederne?
Det er meget usandsynligt, at leasing er den rette løsning, hvis du ikke er sikker på, om du får brug for aktivet/aktiverne i minimumsperioden.
Her hos Collo har vi eksempelvis en bindingsperiode på 6 måneder, hvorefter det er muligt, at leverer produkterne tilbage mod en afregning af den udestående saldo.
Men..
Normalt vil den typiske leasingperiode være 24 til 36 måneder og herefter, er det muligt at tilbageleverer udstyret uden omkostninger eller købe det fri.
3. Omkostninger ved de forskellige muligheder
Den tredje overvejelse som jeg gerne vil pointere for dig er, at du skal overveje de omkostninger, der er ved leasing og holde dem op mod andre alternativer.
Inkluder alle de faktorer du synes der er vigtig for jeres virksomhed på nuværende tidspunkt og træf en beslutning på baggrund af dette.
Overvej altid om de omkostninger der er forbundet ved de forskellige muligheder, opvejes af de fordele som medfølger.
Nedenfor har jeg samlet et par huskeregler ved leasing:
1. Du kan altid opsige en leasingaftale før tid. Det betyder, at du frit kan skifte udstyr før aftalen ophører, og at du kan købe udstyret ud til markedsværdien, hvilket skaber fleksibilitet.
2. Leasing er en fantastisk løsning, hvis du befinder dig i en fase med vækst, hvor aktivitetsniveauet kræver flere arbejdsstationer løbende.
3. Husk du ikke ejer udstyret ved aftalens udløb.
Med disse overvejelser i tankerne kan en leasingkontrakt også give din virksomhed mange store fordele:
Ingen større forudgående omkostninger – Lad ikke et indkøbsbudget holde dig tilbage. Leasing fjerner behovet for betydelige udgifter, så du kan bruge din likviditet bedre.
Betal efterhånden som du tjener – Få adgang til udstyret med det samme, uden at skulle finde det fulde beløb på forhånd. Der kræves kun den første planlagte betaling og et oprettelsesgebyr for at påbegynde aftalen.
Faste betalinger – Den månedlige ydelse er fast, hvilket gør budgettering og skalering lettere.